Vysokozdvižné a nízkozdvižné vozíky sú obľúbený nástroj na presúvanie tovarov na kratšie vzdialenosti najmä v rôznych skladoch. Konštrukcia vysokozdvižných vozíkov je v celku jednoduchá. Ide o štvorkolesový stroj, ktorý je  vybavený hydraulicky ovládaným zdvíhacím rámom s vidlicou. Nosnosť vozíkov sa pohybuje  od stoviek kilogramov po niekoľko ton a výška zdvihu môže dosahovať až do 6 metrov. Medzi najdôležitejšie súčasti vysokozdvižných vozíkov patrí jednoznačne zdvíhacia jednotka. Vysokozdvižné vozíky delíme na základe niektorých vlastností.

VZV kurz v najlepších cenách na Slovensku. Kurz obsahuje teóriu a PRAKTICKÉ JAZDY s vlastnými vozíkmi ! získate EU certifikát. Zabezpečíme aj prácu.

1. Trieda

  • Trieda I. – vozíky elektrické (akumulátorové)
  • Trieda II. – vozíky so spaľovacím motorom (Benzín, Diesel, LPG, CNG)

2. Druh

Podľa spôsobu riadenia : ručne vedené, s pákovým riadením, s volantovým riadením a vysokozdvižné vozíky so zdvíhacou plošinou

  • A – plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné ručne vedené
  • B – plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné s pákovým riadením
  • C – plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné s volantovým riadením
  • D – vysokozdvižné ručne vedené
  • E – vysokozdvižné s pákovým riadením
  • W1 – vysokozdvižné s volantovým riadením do nosnosti 5t
  • W2 – vysokozdvižné s volantovým riadením s nosnosťou nad 5t
  • G – vysokozdvižné so zdvíhacou plošinou
  • Teleskopické nakladače (manipulátori) sú úzko špecializované stroje, ktoré sa viac začínajú podobať na menšie traktory a dopravné prostriedky využívané na stavbách. Na nakladanie s materiálom využívajú výsuvné rameno, ktoré je upevnené viac na spodnej časti vozíka, čo ich odlišuje od bežných vysokozdvižných vozíkov. Ich výhodou je skvelá prístupnosť, flexibilita a ľahká manipulácia. Bývajú však výrazne drahšie ako vozíky s protiváhou a vzhľadom k ich zložitosti (predsa len už ide pomaly o vozidlo, než len o samotný stroj) sú i viac poruchové.
  • Retraky sú výnimočné tým, že vodič v nich sedí bokom a nie čelom k smeru jazdy. Ich pomenovanie je vlastne skomoleninou anglického názvu reach trucks, ktorý vyjadruje, že tieto vozíky sú naozaj schopné dosiahnuť všade, kde je potrebné. To mu zabezpečuje lepší výhľad a orientáciu v priestore. Náklad dokážu zdvihnúť až do výšky 12 metrov. Vďaka stabilizujúcim súčastiam tohto vozíka nie je potrebná žiadna veľká protiváha, pričom vozík je stále stabilný a vhodný k manipulácii na vysokých miestach.
  •  Trojkolesové vozíky s protiváhou sú podtypom vysokozdvižných vozíkov s protiváhou. Od svojho bežnejšieho brata sa líšia svojou obratnosťou, ktorú majú vďaka jednému (a nie dvom) ovládateľnému koliesku. Takéto vozíky sa využívajú v obmedzených priestoroch, či v skladoch a miestach, kde je potrebné zaručiť funkčnosť vozíka vonku i dnu.
  •  Vysokozdvižné vozíky s vidlicami a protiváhou patria medzi najbežnejšie vozíky na trhu u nás i v zahraničí. Váha vozíka (a aj jeho vodiča) je pri manipulácii s nákladom využitá ako protiváha. Tieto vozíky bývajú často na elektrický pohon, keďže batéria v nich slúži nielen ako dostatočne ťažká protiváha, ale zároveň je i zdrojom energie.
  •  Terénne vozíky mávajú nízkotlakové pneumatiky a sú vhodné i do náročnejšieho terénu, napríklad v lesníctve a drevospracujúcom priemysle. vozíky s výsuvnými vidlami, ktoré sa môžu vysúvať buď čelne alebo bočne. Pri čelnom vysúvaní sa šetrí priestor, ale bočné vysúvanie je zase vhodnejšie na prepravu väčších materiálov.
  • Vozíky s bočným nakladaním slúžia, ako už napovedá ich názov, na nakladanie materiálov zboku, teda nie čelom pre vodiča vozíka. Ich využitie je široké hlavne pri manipulácii s dlhým alebo širokým nákladom, ktorý by bol na normálnom vozíku zvlášť nestabilný. Táto výhoda manipulácie je však pre vozíky i nevýhodou – neposkytujú totiž dostatočnú flexibilitu a operuje sa s nimi ťažko. Preto sa na bežné náklady hodia o čosi menej.
  • Nízkozdvižný vozík (tzv. paleťák) je ručne alebo elektromotorom ovládané a poháňané zariadenie, určené na manipuláciu s prispôsobenými paletami a debnami. Použitie je obmedzené na rovné spevnené plochy ako sú výrobné a skladové haly, nakladacie rampy alebo korby nákladných automobilov. Ovládanie vozíka zabezpečuje hydraulický valec v rukoväti, ktorý má nosnosť 2 000 kg. Pohybom páky sa náklad dvíha alebo spúšťa. Pri elektrických vozíkoch je pohyb i hydraulické čerpadlo poháňané elektromotormi.
VZV kurz v najlepších cenách na Slovensku. Kurz obsahuje teóriu a PRAKTICKÉ JAZDY s vlastnými vozíkmi ! získate EU certifikát. Zabezpečíme aj prácu.

A

plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné ručne vedené

B

plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné s pákovým riadením

C

plošinové, nízkozdvižné, vlečné a tlačné s volantovým riadením

D

vysokozdvižné ručne vedené

E

vysokozdvižné s pákovým riadením

W1

vysokozdvižné s volantovým riadením do nosnosti 5t

W2

vysokozdvižné s volantovým riadením s nosnosťou nad 5t

G

vysokozdvižné so zdvíhacou plošinou

Postup pre prihlásenie na kurz obsluhy VZV

Treba vyplniť online prihlášku, po jej kompletnom vyplnení a odoslaní Vám obratom príde e-mail so všetkými podrobnými informáciami o kurze.